Una endreça necessària per al nou protagonista de la mobilitat: la bicicleta

Arran dels debats sorgits en els últims mesos entorn de la Mesa de la Bicicleta i del VI Congrés Internacional  de la Bicicleta, celebrat a Reus, institucions i agents socials han anat coincidint en la necessitat de fer endreça en la normativa jurídica que té a veure amb l’aterratge definitiu de la bicicleta a l’espai públic urbà i interurbà. Sobre aquesta base, el Servei Català de Trànsit (SCT) i la Direcció General d’Infraestructures de la Mobilitat del Departament de Territori han organitzat, aquest 14 de març, una jornada sobre els aspectes jurídics de la bicicleta a les ciutats, amb la participació de 200 persones. A l’acte també hi han col·laborat les entitats Plataforma en Defensa de la Bicicleta i Fem Bici. En la inauguració, la directora de l’SCT, Eugenia Doménech, ha fet èmfasi en la necessitat de “respecte i empatia entre tots els usuaris per caminar cap a una mobilitat sense víctimes i feta a la mida de les persones”.

Foto bicis a ciutatNo són noves les queixes del sector sobre una preeminència de la normativa a favor dels vehicles de motor i d’una certa incoherència en lleis, reglaments i ordenances en el tractament i definició dels cicles, però cada dia que passa la implantació de la bicicleta i d’altres vehicles similars, amb suport elèctric o parcialment motoritzat, fa més urgent una actualització legal. I la presència en la jornada d’agents dels Mossos d’Esquadra i de les policies locals és un bon exemple, també, de la necessitat de solucionar dubtes, en la teoria i en la pràctica. Els ponents, per exemple, ens van fer adonar que els ginys elèctrics ara mateix poden arribar a tenir categoria de ciclomotor, i que els tricicles elèctrics de repartiment de mercaderies són ja una prioritat que està traslladant furgonetes i camions a miniplataformes logístiques i reduint les zones de càrrega i descàrrega. És un tòpic dir-ho, però la bicicleta ja no marxarà de les nostres ciutats i carreteres, i en tots els usos. Anirà a més, sobretot amb l’esclat de la bicicleta elèctrica però també de les connexions amb les àrees metropolitanes i les interconnexions creixents entre els punts intermodals de transport públic i els polígons industrials. Un de cada quatre catalans utilitza la bicicleta cada dia, i no és estrany trobar-te un ciclista gairebé a tot arreu; bé, potser sí, a les autovies, on hi poden anar, però sovint no se’ls dona una alternativa segura o, per raons òbvies, a les autopistes. Però la bicicleta, un cop les grans ciutats han decidit desterrar el cotxe dels aparcaments de superfície (i han començat a fer el mateix amb les motos), és i serà la gran protagonista del canvi cultural a favor d’una mobilitat segura, sostenible i saludable. Molt més que el transport públic col·lectiu.

Comentari / Comentario

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s