Sortides guiades en moto, aprofitant grans esdeveniments

En ple cap de setmana del premi MotoGP al Circuit de Barcelona-Catalunya, és bo recordar que el Servei Català de Trànsit està aprofitant, com els últims anys, grans esdeveniments de concentració de motoristes, com la Rider 1000 del 25 de maig a Manresa, el Solo Moto Weekend de principis de juny a l’Hospitalet de Llobregat o la Crom Ride del 30 de juny a Girona, per fer difusió del programa formatiu de pràctiques de conducció en carreteres obertes, l’anomenada Formació 3.0. En el marc d’aquestes activitats, com és el cas del Solo Moto Weekend, s’hi ofereix un programa de sortides guiades que té certes similituds amb la Formació 3.0 i que, en conseqüència, incentiva la difusió i participació en les sessions que es fan arreu del territori.

Un tècnic del Servei Català de Trànsit s’ha sumat a les sortides guiades del Solo Moto Weekend per comprovar en primera persona l’efectivitat de la iniciativa i el debat que genera entre el col·lectiu moter. En una de les 3.284 sortides que s’han fet durant els tres dies de l’esdeveniment −que en anys anteriors s’havien programat en el marc del Saló de la Moto o en edicions anteriors del Solo Moto Weekend−, l’activitat s’ha dividit en dues parts: un recorregut de 25 minuts entre el districte econòmic de l’Hospitalet i la muntanya de Montjuïc i una xerrada de 15 minuts amb un vídeo estàndard del mateix recorregut que fan els participants, on s’aprofita per comentar les principals errades i situacions adverses en què es pot trobar el conductor.

A cavall d’una moto elèctrica de fabricació catalana –de Figueres, concretament–, la sortida guiada arrenca amb la familiarització amb el vehicle: l’esdeveniment té el seu principal ganxo en l’oportunitat de provar tota mena de marques en aquesta sessió pràctica i, en el cas de la moto elèctrica, el conductor s’ha d’acostumar a l’absència d’embragatge i a l’economització d’energia per allargar els temps d’autonomia. Durant el recorregut, el guiatge combina rectes, revolts i rotondes, en els quals els participants no només constaten les prestacions del vehicle sinó que adverteixen els riscos de visibilitat, el respecte als passos de vianants i la distància amb la resta de vehicles.

_98B1256

En la xerrada posterior, el vídeo complementa totes aquestes situacions viscudes en directe amb altres de molt pròpies del dia a dia dels motoristes, com els angles cecs quan la moto es troba a l’alçada de la roda del darrere d’un cotxe o la molesta trepitjada de tapes de claveguera. El formador aconsella en aquests dos casos agafar distància per prendre les decisions més adients a cada moment: donar pistes al conductor del davant que evitin topades o frenades brusques i evitar sotracs innecessaris que generin inestabilitat.

El debat queda obert encara amb altres casos del vídeo, com l’ús del mòbil quan el motorista s’atura en un semàfor (“Són coses que fem sense voler”, diu un dels participants) o quan un vianant passa de cop en un pas senyalitzat. “Pot passar quan li doni la gana”, diu el formador. “Quan li doni la gana, no; quan pugui!”, respon un dels participants.

L’activitat s’acaba amb el repartiment d’informació sobre les pròximes sessions de Formació 3.0, però amb la conclusió principal que cal corregir vicis a la carretera, millorar traçades i fer-se més visible.

Comentari / Comentario

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s