El cap de setmana passat, van morir tres motoristes a la xarxa viària catalana. Amb aquests, ja són 36 els motoristes morts aquest any d’un total de 119 víctimes mortals, el 30,2%. L’any passat, en el mateix període, n’hi havia hagut 26. Les dades són preocupants i constaten la vulnerabilitat d’un col·lectiu que, si bé ha de respectar com la resta d’usuaris les normes de circulació i compartir amb responsabilitat la via pública, només compta amb el seu equipament com a única protecció en cas de caiguda o accident.
L’equipament és per als motoristes el que la carrosseria és per als conductors de la resta de vehicles. Els motoristes no tenen ni coixins ni cinturons de seguretat, ni tampoc para-xocs ni reposacaps que minimitzin el cop o les lesions en cas de patir un accident. Per tot això, en l’apunt d’avui repassarem l’equipament que han de portar, els elements que el conformen i la protecció que ofereixen.
Elements de protecció
El casc. És l’element de protecció obligatori per a qualsevol persona que vagi en moto, inclosos els passatgers. El casc protegeix el cap, la part més fràgil del cos, on es produeixen lesions més greus en cas d’accident. A més de minimitzar l’impacte contra el terra, un vehicle o qualsevol altre element, protegeix la cara de possibles cremades amb el paviment o de lesions. També cobreix els ulls i evita que les brosses o la pols hi puguin entrar.
Espatllera o tortuga. Aquesta peça protegeix la columna vertebral i pot evitar lesions medul·lars greus. En el moment de la compra és important comprovar que estigui homologada.
Guants. Quan tenim un accident, l’acte reflex és parar el cop amb les mans, per això és convenient utilitzar guants que tinguin reforços al palmell i al dors. A més, no podem oblidar que els guants també ens protegeixen de les inclemències del temps.
Jaqueta i pantalons o granota. A part de convertir-se en la segona pell del motorista, aquestes peces serveixen per millorar la seva visibilitat, per això és bo que siguin de colors vius i que tinguin detalls reflectors. També cal que s’ajustin al cos i que permetin llibertat de moviments.
Botes. Per al calçat, el més recomanable són les botes fins als turmells, ja que poden evitar ferides greus produïdes per abrasió. A l’hora de comprar-les, cal assegurar-se que la sola és antilliscant perquè els peus no patinin sobre els pedals.
Riscos afegits durant la conducció
A banda de l’equipament, també cal tenir en compte que hi ha una sèrie de riscos als quals s’exposen els motoristes pel fet de conduir o viatjar en un vehicle de dues rodes. Entre d’altres, la inestabilitat del vehicle, que obliga a utilitzar el propi cos de contrapès i a estar atent no només al trànsit sinó també a l’equilibri sobre el vehicle, i les dimensions de la motocicleta o ciclomotor, que fan que el motorista corri el risc de no ser vist pels altres usuaris de la via pública.