Què comporta un avís preventiu per contaminació en l’aire?

L’avís preventiu per contaminació és la fase prèvia a una possible activació d’un episodi ambiental i comporta un seguit de recomanacions amb l’objectiu de frenar les emissions contaminants. Aquesta alerta preventiva no implica la restricció de circulació de determinats vehicles a l’àrea metropolitana de Barcelona. La limitació del trànsit només s’implementa si es declara un episodi per alta contaminació d’NO2 (diòxid de nitrogen) a la conurbació de la capital catalana. Ara bé, l’avís preventiu es pot activar tant si es detecten nivells moderats d’NO2 com de PM10 (partícules de diàmetre inferior a 10 micres).

Infografia conducció eficient

Davant un avís preventiu per contaminació (tant per NO2 com per PM10), què podem fer  per reduir les emissions contaminants associades als vehicles?

  • Utilitzar el transport públic.
  • Reduir els desplaçaments amb vehicle privat (si és possible, treballar a distància,

variar l’horari de feina a canvi de viatjar amb transport públic, treballar en un altre lloc de l’empresa, més a prop de casa…).

  • Utilitzar el cotxe compartit.
  • Realitzar una conducció eficient (arrencar suaument, reduir la velocitat, utilitzar el fre motor, evitar accelerades i frenades brusques, etc.).
  • En el cas de disposar de diferents vehicles, utilitzar el que tingui les emissions més baixes.
  • Fer els trajecetes a peu o amb bicicleta, escollint carrers poc freqüentats pel trànsit.

Així mateix, el Servei Català de Trànsit publica, a través dels panells de missatges variables (PMV), missatges informatius sobre l’activació de l’avís preventiu per contaminació.

Mesures que poden dur a terme els municipis

  • Campanyes de comunicació intensiva, amb els mitjans de comunicació locals, per explicar la situació.
  • Introducció de missatges informatius relatius a la situació d’avís preventiu o d’episodi ambiental a les pantalles d’informació variable (PIV).

Per informar-vos sobre les mesures i restriccions que pot comportar un episodi de contaminació per alts nivells d’NO2, podeu consultar l’apunt Mobilitat sostenible, aire pur, publicat en aquest blog el mes de desembre de l’any passat.

 

 

 

 

Leave a Reply