Pedalant cap a una mobilitat respectuosa i segura

La incorporació progressiva de les bicicletes al mapa de la xarxa urbana i interurbana fomenta una mobilitat sostenible i de futur. Els beneficis de la bici són innegables i prou coneguts: saludables, econòmics i mediambientals. Atès el creixement de l’ús de la bicicleta i dels espais destinats a aquest vehicle, cal recordar també quins són els drets i deures d’uns i altres perquè la convivència entre tots els usuaris de l’espai viari  vagi sobre rodes.

El Servei Català de Trànsit aquesta setmana ha endegat una campanya preventiva de conductes i factors de risc en vies urbanes, adreçada a ciclistes i als altres usuaris de la via pública. És la primera campanya centrada en aquest col·lectiu  i es vol incidir en el  seu comportament a l’hora de circular, i en el dels altres usuaris en relació amb els ciclistes. Poden circular els ciclistes en columnes de dos? Pots avançar a un ciclista mantenint la distància lateral mínima d’1,5 metres si hi ha línia contínua? El casc és obligatori a tot arreu? Fem-ne un repàs!

Què heu de saber els ciclistes?

  • Fes-te visible i previsible: que tothom pugui preveure els teus moviments.
  • No es pot circular per autopistes.
  • Es pot circular pel voral de les  autovies, excepte quan hi hagi un senyal que ho prohibeixi.
  • El timbre és obligatori.
  • En bicicleta, prohibits els auriculars i el mòbil!
  • Utilitza sempre el casc: obligatori a la carretera i, si tens menys de 16 anys, també en zona urbana.
  • Només si ets major d’edat , pots portar un menor de fins a 7 anys en un seient addicional homologat.
  • A la ciutat, evita circular entre els cotxes aturats.
  • Quan circulis per un espai de vianants, ells tenen preferència. Mantén la distància i redueix la velocitat .
  • A la carretera, si no hi ha un espai habilitat, cal circular pel voral, si n’hi ha.
  • De nit o amb poca visibilitat, és obligatori el catadiòptric de darrere (recomanables també als pedals i a les rodes) i encendre els llums davanter i posterior.
  • Prohibit consumir drogues, i no es pot superar la taxa de 0,25 mg/l d’alcohol; però millor taxa zero!
  • A la carretera, de nit o amb poca visibilitat, cal portar una peça de roba reflectora.
  • És molt recomanable portar calçat adequat i roba no folgada.
  • Cuida la bici: revisa els frens, la cadena i la pressió de les rodes.

 Què heu de saber la resta de conductors?

  • Les bicicletes tenen prioritat quan circulen pel carril bici, per un pas per a ciclistes o pel voral.
  • Els ciclistes poden circular en columnes de dos, envaint la calçada, excepte a les autovies, on no poden sortir del voral.
  • Si vas darrere d’un ciclista, mantén la distància de seguretat, per si frena, canvia la trajectòria o cau.
  • A la carretera, si vols avançar un ciclista, mantén una distància lateral mínima d’1,5 metres. Si és necessari, pots envair en sentit contrari fins i tot si hi ha línia contínua, a condició que no vingui un altre vehicle en sentit contrari.
  • Els ciclistes són poc visibles i vulnerables; para-hi atenció!
  • Un vehicle de dues rodes motoritzat no pot circular pels carrils bici.

Aquests són alguns dels consells i normes que ciclistes i no ciclistes han de tenir presents per gaudir tots d’una mobilitat segura.

 

Una resposta a “Pedalant cap a una mobilitat respectuosa i segura

  1. I quan un carril bici està just davant d’una escola (a la mateixa vorera), a les sortides i entrades de l’escola, qui té preferencia? ? Els ciclistes? Els nens que surten de l’escola???
    Ja em sembla poc addient situar un carril bici a la mateixa vorera d’una escola (i més quan aquesta ja existeix molt abans…)

Deixa un comentari