Aprenent a formar els futurs conductors

Seixanta-sis alumnes participen actualment en la fase presencial del curs per obtenir el certificat d’aptitud de professor/a de formació viària convocat pel Servei Català de Trànsit (SCT) i que té lloc a la Universitat Autònoma de Barcelona. Durant unes deu setmanes, els aspirants a formadors viaris han d’adquirir les competències necessàries per poder impartir classes que integrin l’anàlisi dels factors de risc en la conducció i fomentin l’autoreflexió per tal que els futurs conductors adoptin actituds segures. En totes les matèries del curs s’inclouen continguts cognitius, emocionals i de comportament.

La sensibilització, contingut clau

“Serà un bon profe però encara li manca seguretat”, opina una alumna sobre el Gerard, un cop acaba una activitat en què ell ha simulat donar una classe a preconductors, centrada en l’alcohol i les drogues com a factors de risc. “M’he sentit una mica col·lapsat”, confessa nerviós als seus companys. Desmuntar falsos mites i creences sobre el consum d’aquestes substàncies si s’ha de conduir, com per exemple, “les drogues il·legals són més perilloses que les legals” o “si fumo un porro, no m’afecta quan condueixo”, és l’objectiu d’aquesta sessió pràctica que pretén que els participants adquireixin habilitats per canviar actituds i que supervisa Raül Viladrich, un dels professors del curs. Viladrich pren nota amb atenció de cadascuna de les intervencions, avalua l’alumnat i li dona recomanacions i pautes: “Sabeu el que heu de dir però de vegades no quan. Heu de saber escoltar i dosificar la informació, els coneixements que teniu”.

La majoria dels candidats a professors de formació viària té algun vincle amb el món de les autoescoles i bona part d’ells compagina les classes, que es desenvolupen diàriament a la tarda, amb les seves feines. Els integrants del grup es defineixen com a “molt exigents” i alguns expliquen que es lleven abans o se’n van a dormir més tard de l’habitual per poder estudiar i preparar bé les matèries. “Encara no som conscients de tot el que estem aprenent”, comenta la Montse, una de les assistents al curs.

Teòrica i pràctica

Els continguts que s’imparteixen en aquesta fase presencial desenvolupen la didàctica de les matèries estudiades en una fase prèvia d’ensenyament a distància. Es tracta d’aprendre metodologies que permetin treballar els factors de risc i millorar les actituds necessàries per a la mobilitat segura i aplicar aquest aprenentatge a la formació pràctica dels futurs conductors.

Comentari / Comentario

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s