Bateries de liti i el vehicle elèctric: una relació profitosa

Actualment, el mercat de l’automoció ofereix una àmplia oferta de vehicles elèctrics. Els models híbrids –que utilitzen el motor elèctric com a suport al motor de combustió– van ser els primers a aparèixer i han ajudat a reduir el consum de gasolina, així com les emissions contaminants. Els vehicles híbrids formen part del nostre mobiliari urbà, però la seva autonomia, limitada per la bateria, impedeix que aquests recorrin grans distàncies si no és amb l’ajut del motor de combustió.

L’ús de les bateries de liti –bateries recarregables basades en la química del liti– en el camp de l’automoció és una revolució. Models actuals basats exclusivament en motors elèctrics i alimentats per bateries de liti tenen autonomies superiors als 500 km però el seu preu és, ara per ara, elevat. L’electroquímica o el funcionament d’aquestes bateries és similar a les bateries que trobem en dispositius portàtils, com ara els telèfons mòbils. No obstant, la investigació científica en nous nanomaterials, així com millores en el disseny de components i cel·les, ha fet augmentar la capacitat d’emmagatzematge i la fiabilitat de les bateries, i ha obert noves oportunitats al sector del vehicle elèctric.

El futur del vehicle elèctric és, doncs, electritzant. Està clar que les bateries d’ió liti necessiten millores substancials pel que fa a la seva densitat d’energia (actualment de 250 Whkg-1) per assolir autonomies superiors. Però d’igual importància serà el preu a pagar pel consumidor per aquesta tecnologia i la disponibilitat d’una xarxa de punts de recàrrega, com es comença ja a veure als EUA o Suïssa.

Conjuntament amb centres de recerca europeus, l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) està treballant en nous sistemes electroquímics basats en l’ió liti però substituint el cobalt, que forma part d’un dels components de la bateria, per sofre ( www.helis-project.eu). L’objectiu del projecte és doblar la densitat d’energia de la propera generació de bateries per a l’automoció a 500 Whkg-1 i reduir-ne, a la vegada, el cost.  S’esperen, doncs, millores substancials en la capacitat d’emmagatzematge electroquímic de les bateries de liti en els pròxims anys i una forta lluita amb altres tecnologies per implementar-se en el sector del vehicle elèctric.

Dr. Jordi Jacas Biendicho, investigador del grup d’Emmagatzematge i Sistemes Autònoms d’Energia del Departament de Materials Avançats per a l’Energia de l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC)

 

Comentari / Comentario

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s