Grans avariats i accidentats de pes

Les incidències de camions poden suposar problemes greus de mobilitat

15 de juliol. 7 del matí. Un camió s’avaria a la C-55 a l’altura de Callús en sentit Abrera. La calçada es talla durant quatre hores i el trànsit s’ha de desviar per l’interior de la població. Un altre vehicle ha de venir a fer el traspàs de càrrega i l’afectació s’allarga fins a les 12 del migdia.  

Sense comptar accidents, aquesta és una de la trentena d’incidències (avaries, estiba deficient…) amb vehicles de transport de mercaderies implicats que els Mossos d’Esquadra han hagut de gestionar a peu de carretera només durant aquest mes de juliol. I és que un camió avariat o un camió que perd la càrrega es pot traduir en problemes de mobilitat importants que afecten molts usuaris i fins i tot pot ocasionar accidents. La gestió i retirada de la incidència poden ser laborioses i es poden allargar, fet que pot provocar retencions i una situació viària complicada a les carreteres afectades.

Entrant en el detall de les incidències de camions d’aquest mes de juliol, els Mossos d’Esquadra destaquen que el 75% han estat avaries de diferent tipologia (mecàniques, de pneumàtics…) i el 25% han estat per desplaçament o caiguda de la càrrega. Des de la Divisió de Trànsit de la Policia de la Generalitat es recorda que un bon manteniment dels vehicles és essencial per a la seguretat en el transport.

En aquest sentit, és preocupant haver detectat aquest juliol incidències relacionades amb els pneumàtics, com ara un dibuix de les rodes massa gastat o una pressió inadequada. Una altra qüestió que també capfica els agents de Trànsit és l’estiba deficient, que provoca pèrdues o desplaçaments de càrrega. Els Mossos d’Esquadra calculen que aquesta causa a més és al darrere del 40% dels accidents de vehicles de transport de mercaderies.

This slideshow requires JavaScript.


Causes dels accidents de camions

Aquest 2020 els camions s’han vist implicats en 309 accidents de trànsit a les carreteres catalanes amb víctimes (morts, ferits greus i lleus). La policia de Trànsit destaca que darrere dels sinistres amb vehicles pesants hi detecten principalment aquests quatre factors, a més de la problemàtica amb la càrrega i l’estat dels vehicles:

  • Cansament: amb l’anàlisi dels registres dels tacògrafs s’observa un excés d’hores de conducció o una manca de descans acumulada, fet que provoca en els camioners una (mala) conducció amb fatiga.
  • (Des)Atenció: es detecten freqüentment distraccions amb el mòbil i amb altres tasques relacionades amb la feina de transportista durant la conducció.
  • Accelerador: tot i que són vehicles obligats per normativa a tenir instal·lats limitadors de velocitat, molt sovint les dades de velocitat dels tacògrafs dels camions accidentats indiquen velocitats excessives per al tram en què circulaven.
  • (No)Distància: la manca de distància de seguretat entre camions fa que, quan el primer vehicle es troba un obstacle a la via o una retenció, el que circula darrere no té prou temps per reaccionar. Les conseqüències són col·lisions dels camions amb vehicles aturats al voral o amb la cua de la retenció.

Per evitar accidents i per a la seguretat de tots els usuaris es fa necessari que el sector transportista esmerci més esforços en el manteniment dels vehicles i a assegurar els descansos reglamentaris dels camioners, a més de fer una col·locació i distribució correctes de la mercaderia en els vehicles. A peu de carretera els conductors professionals han de maldar per respectar velocitats, distàncies i atenció. #EntreTotsFemSeguretat

Leave a Reply