El Pacte nacional per a la mobilitat segura i sostenible, una estratègia transversal per al proper decenni

El Govern de la Generalitat ha aprovat el Pacte nacional per a la mobilitat segura i sostenible 2021-2030, del qual va acordar-ne l’impuls el 9 de juliol de 2019. Després de presentar-se prèviament a la Comissió Interdepartamental per a la Millora de la Seguretat Viària (CIMSV) i a la Taula d’Entitats del Pacte, l’acord ja és una realitat. 

Aquest Pacte permet donar resposta als nous reptes que s’estan produint en el context actual, com ara una mobilitat creixent, l’estancament del decreixement de l’accidentalitat a la Unió Europea i a Catalunya, la dispersió espacial dels accidents amb absència de concentracions rellevants,  la demanda social de moderació de la circulació (traffic calming) als nuclis urbans, travesseres i àrees periurbanes, l’envelliment de la població, l’accessibilitat universal i el canvi climàtic.

L’objectiu principal d’aquest Pacte és garantir la transició cap a una mobilitat més segura i, al mateix temps, sostenible, saludable, connectada i automatitzada a tot Catalunya. L’acord cerca la implicació i sumar sinergies amb tots els departaments de la Generalitat, les diputacions, així com amb el món local i tots els agents de la societat civil i econòmica implicats en la seguretat viària i la mobilitat sostenible.

Amb aquest compromís transversal es vol continuar avançant en la millora de la seguretat viària i la mobilitat sostenible per assolir la consecució l’any 2050 d’un escenari de Visió Zero, sense víctimes mortals i sense ferits greus amb seqüeles de per vida, i també reforçar la lluita contra el canvi climàtic i els efectes nocius derivats de la mobilitat.

Els sis eixos estratègics del Pacte

L’elaboració del Pacte s’ha dut a terme a través d’un procés  participatiu presencial –articulat al voltant de 6 grups de treball entorn als eixos temàtics establerts– i a través d’un procés de participació en línia. Els 6 eixos estratègics, a partir dels quals es desplega el Pacte per a la mobilitat segura i sostenible, són els següents:

Eix 1. Repensar l’espai públic cap a una mobilitat més sostenible i segura

L’eix 1 del Pacte se centra a establir les pautes de convivència entre els diferents usuaris de la via pública (normativa, bones pràctiques, espais endreçats) i a reduir la contaminació atmosfèrica i el soroll pacificant els entorns urbans i prioritzant la mobilitat a menys velocitat i no motoritzada.

Eix 2. Adaptar les polítiques de seguretat viària a les noves característiques de l’accidentalitat

Aquest eix recull les aportacions per combatre la dispersió dels accidents i l’estancament del decreixement de l’accidentalitat en un escenari de mobilitat creixent i d’envelliment de la població, augmentar els recursos destinats a la prevenció i el control de les conductes de risc al nivell dels països europeus més avançats, i garantir la mobilitat segura per a tot tipus d’usuaris, en especial els col·lectius vulnerables.

Eix 3. Crear una estratègia sensibilitzadora i educativa per involucrar tota la societat

L’eix 3 aposta per desplegar les iniciatives per promoure un canvi cultural cap a la consciència d’un futur sense víctimes de trànsit, sumant sinergies amb la incorporació de tota la societat, i definir una estratègia comunicativa, transversal, intergeneracional i duradora en el temps perquè la societat se senti interpel·lada en la responsabilitat compartida pel dret a la mobilitat segura i sostenible.

Eix 4. Desenvolupar un espai de cooperació estratègica entre els diferents sectors implicats en la mobilitat intel·ligent

El quart eix se centra en la coordinació estratègica publicoprivada per dinamitzar tots els sectors implicats en la mobilitat a favor de sistemes intel·ligents de transport i gestió del trànsit, activar un espai de diàleg en l’àmbit de la mobilitat en termes d’eficiència energètica i avenç tecnològic, i aprofundir en la col·laboració entre administracions, indústria i societat per fomentar el transport intel·ligent i els serveis de mobilitat.

Eix 5. Establir els objectius estratègics per a les infraestructures respecte als nous sistemes de mobilitat

Aquest eix vol donar resposta als nous reptes que els sistemes intel·ligents puguin suposar per a les infraestructures, promoure una xarxa accessible i compatible per a tothom empoderant els col·lectius vulnerables i els mitjans de transport nets mitjançant l’ordenació d’espais destinats a aquests, i optimitzar i homogeneïtzar la xarxa viària amb els sistemes intel·ligents de transport d’última generació que aportin millor resultat.

Eix 6. Desplegar l’estructura necessària per a la gestió del canvi

El darrer eix pretén enfocar les polítiques públiques de mobilitat i seguretat viària per abordar els nous reptes de la mobilitat d’una manera transversal i reforçar la coordinació i col·laboració amb les diferents administracions públiques i la societat civil. Es concentra a repensar l’estructura actual de l’autoritat del trànsit per abordar els nous reptes de mobilitat i seguretat viària en el futur i alhora integrar en l’estructura les policies de trànsit i la gestió del creixement exponencial del sistema de sancions.

El Pacte com a document estratègic té un abast de deu anys, el proper decenni 2021-2030. Les diferents entitats públiques i privades que així ho manifestin es podran adherir al Pacte, sempre que disposin d’un pla d’acció alineat amb els seus objectius i eixos que s’hi estableixen.

Leave a Reply