‘Airbags’ que salven vides sobre dues rodes

A banda del casc, que és obligatori, i d’altres elements de protecció bàsics com les jaquetes,  els guants o les botes, si ets motorista també disposes d’una tecnologia que t’ofereix una protecció clau en els teus desplaçaments. Es tracta de la jaqueta o armilla que incorpora un coixí de seguretat o airbag, un dispositiu que des de fa anys és obligatori per als pilots de les tres categories de Moto GP, però que encara està molt poc estès fora dels circuits.  

Les investigacions més recents sobre aquest sistema de seguretat posen sobre la taula que, si s’aconseguís que un 25% dels motoristes l’utilitzessin, es podrien salvar unes 110 vides en un període de cinc anys a Europa. I també aporten una dada rellevant perquè tinguis en compte com pot ser de vital: en accidents que tenen un impacte en el tòrax i, per tant, en òrgans vitals, podria arribar a reduir fins a un 12% el nombre de lesions greus. Les dues dades formen part de les conclusions del projecte europeu Pioneers, que s’ha centrat en proposar millores per reduir de manera significativa les víctimes mortals dels motoristes l’any 2025.

”Si s’aconseguís que un 25% dels motoristes utilitzessin aquest sistema de protecció, es podrien salvar unes 110 vides en un període de cinc anys a Europa”

  1. Quines parts del cos protegeixen?

Un dels equips que Pioneers ha analitzat és precisament l’airbag per a motoristes, que, tal com explica Enric Soriano, enginyer d’homologació d’Applus-IDIADA que ha treballat en els assajos, “protegeix sobretot de lesions causades per impactes, en especial la zona frontal del tòrax i, depenent de les característiques del dispositiu, pot protegir també l’esquena, les cervicals i el còccix. Fins i tot hi ha airbags que incorporen un collarí que impedeix el moviment del coll per evitar lesions en aquesta zona del cos”.

Amb l’objectiu d’avaluar el potencial de protecció d’aquest tipus de coixins de seguretat, les proves s’han realitzat amb dummies, els maniquins que simulen les reaccions dels motoristes en cas d’accident. “Hem testejat els prototips dels fabricants en un nou mètode d’assaig, incrementant la força d’impacte i fent-lo més realista. En aquest procés, que es grava i es visualitza després a càmera lenta, hem utilitzat un tors de dummy amb una jaqueta-airbag que hem fet impactar a diverses velocitats utilitzant el nostre disseny de màquina desenvolupat exclusivament per representar aquesta situació. D’aquesta manera hem comprovat la compressió real de la zona del pit i si l’airbag redueix l’impacte”, explica Soriano, que puntualitza: “Sabem que un impacte en el qual el pit es comprimeix més de 6 cm pot causar lesions irreversibles i, fins i tot, provocar la mort”. El consorci que ha treballat en el projecte considera que és necessari continuar avançant en les investigacions d’aquest accessori de seguretat, així com en la conscienciació perquè els usuaris de moto l’adquireixin i el facin servir.

“Protegeix sobretot de lesions causades per impactes, en especial la zona frontal del tòrax i, depenent de les característiques del dispositiu, pot protegir també l’esquena, les cervicals i el còccix”

  • Com funcionen?

Les armilles amb airbag, en general, es poden portar còmodament a sobre de qualsevol jaqueta de protecció. Incorporen una bossa que s’infla a través d’una petita ampolla de diòxid de carboni que s’activa i s’omple en poques mil·lèsimes de segon si es produeix una caiguda o un impacte.

  • Quins tipus d’airbag hi ha?

Existeixen dos tipus d’airbag de moto en funció de si l’activació de l’inflat és mecànica o electrònica.

  • El sistema mecànic funciona a través d’un cable que connecta la moto a l’armilla. En cas de caiguda, el cable es tensa, se separa del vehicle, estira una peça que perfora l’ampolla d’aire comprimit i salta l’airbag.
  • Els airbags electrònics disposen d’un sistema de funcionament més sofisticat, ja que integren una centraleta que, mitjançant uns sensors, detecta quan s’ha d’activar i inflar l’armilla protectora.

En tots dos casos, un cop s’ha activat el coixí de seguretat cal revisar que l’equip no ha patit cap desperfecte i substituir posteriorment l’ampolla d’aire.

  • Quina homologació tenen?

Per garantir que els airbags de moto han superat totes les proves i requisits de protecció, t’has de fixar en l’etiqueta d’homologació que porten a l’interior, amb la numeració EN 1621-4 en el cas dels airbags d’activació mecànica. “Els airbags d’activació electrònica es poden trobar al mercat, tot i que la seva homologació no està encara conforme amb una norma harmonitzada europea (ara se certifiquen segons uns criteris de seguretat establerts per l’Organisme Notificat basats en el Reglament d’equips de protecció individual), cosa que serà possible en un futur amb la norma EN 1621-5, que es troba ara mateix en període de desenvolupament”, remarca Enric Soriano.

Les armilles o les jaquetes amb airbag, que actualment es poden adquirir per un preu mínim aproximat d’uns 400 euros, són un element amb un potencial de protecció molt elevat per als motoristes. En definitiva, sobre dues rodes, el motorista és el xassís i tots els equips de seguretat passiva sumen per evitar i minimitzar lesions.  Recorda que, en moto, la prevenció és bàsica, i protegir-te amb un airbag fins i tot et pot salvar la vida.

Leave a Reply