Intel·ligència artificial per combatre les distraccions amb el mòbil a la carretera

Les desatencions són darrere d’1 de cada 4 accidents amb víctimes a la xarxa viària de Catalunya

El Servei Català de Trànsit fa una prova pilot amb un sistema que automatitza la detecció de conductors que utilitzen el mòbil

Respondre una trucada sense el mans lliures, llegir un whatsapp o mirar les xarxes socials són accions que, si es fan durant la conducció, poden provocar un accident o fins i tot poden ser letals. Les distraccions estan presents en 1 de cada 4 accidents de trànsit amb víctimes a les carreteres catalanes, i manipular el mòbil n’és la causa més habitual. Cal tenir present que utilitzar el mòbil mentre es condueix equival en risc de perillositat a circular quadruplicant la taxa d’alcoholèmia permesa. És un mal hàbit i una conducta de risc que provoca desviacions de trajectòria, sortides de via, xocs frontals i, el pitjor de tot, víctimes.

Cada any a Catalunya es posen més de 20.000 sancions per manipular dispositius de telefonia mòbil o altres sistemes de comunicació durant la conducció. Fins ara els conductors que cometen aquesta infracció només poden ser enxampats in fraganti i sancionats al moment pels agents de l’autoritat a peu de carretera. Els vehicles espiell –patrulles dinàmiques no logotipades– dels Mossos d’Esquadra i les sancions des dels mitjans aeris han fet possible ampliar el nombre d’infraccions localitzades, però el Servei Català de Trànsit està fent una prova pilot per automatitzar-ne la detecció i poder combatre més intensament la principal causa d’accidents amb víctimes a les vies catalanes.

Equipament amb intel·ligència artificial per erradicar les distraccions

Aquesta nova tecnologia basada en intel·ligència artificial funciona a través d’unes càmeres que capten i fotografien tots els vehicles a peu de carretera indiscriminadament i, amb un procediment de filtratge automatitzat, només envia al sistema informàtic aquells arxius en què detecta que hi ha una probabilitat elevada que hi hagi una persona utilitzant el mòbil mentre condueix. Diversos paràmetres, com la posició del conductor en el vehicle, fan possible que el sistema faci un cribratge automàtic de les imatges realitzades. En última instància aquestes fotografies seleccionades sempre seran revisades per un tècnic de l’SCT per verificar que s’està cometent aquesta infracció.  

La prova pilot s’està desenvolupant amb l’equipament de captació d’imatges a peu de carretera a la B-23 i a la C-58, dues de les vies amb més volum de trànsit de Catalunya. A tall d’exemple, de les imatges obtingudes durant tres dies, el sistema d’intel·ligència artificial va acabar validant gairebé 600 imatges amb infraccions per ús del mòbil al volant. La verificació humana al final del procés té la finalitat de preservar el caràcter garantista del procediment sancionador de l’SCT, a més  d’ajudar el sistema d’intel·ligència artificial a ser cada vegada més precís en el cribratge de fotografies.

L’SCT estima que aquest estiu aquest equipament ja estarà en funcionament i integrat en el sistema sancionador de l’organisme, amb l’objectiu principal d’erradicar l’ús del mòbil al volant.

Convé recordar que fer servir el mòbil mentre es condueix és una infracció greu que suposa una sanció econòmica de 200 euros i la detracció de 3 punts, tot i que a partir del març de 2022, amb l’entrada en vigor de la nova Llei de trànsit, la pèrdua de punts del permís augmentarà a 6.

Leave a Reply