Des del juliol passat, el Servei Català de Trànsit i la Divisió de Trànsit dels Mossos d’Esquadra fan patrullatges policials a les carreteres catalanes amb motocicletes espiell no logotipades. Les condueixen agents de paisà que detecten aquelles infraccions viàries que posen en risc als motoristes, ja siguin comeses pel mateix col·lectiu o per altres usuaris de la via pública.
A finals de setembre, vam ser testimonis de l’activitat d’una d’aquestes motos espiell en un tram de la C-35. L’agent que conduïa el vehicle, la caporala dels Mossos d’Esquadra Montse Sauqué, recorria uns quilòmetres de la via tot fent una vigilància discreta i no visible per a la resta d’usuaris. En cas de detectar conductes negligents, avisava per ràdio –a través del casc amb micròfon– els companys de dues patrulles uniformades. Aquestss’esperaven en un punt de control ubicat més endavant a la mateixa via i eren els que, finalment, interceptaven els conductors infractors i els aturaven per sancionar-los.
Sauqué ens va explicar que “aquest dispositiu té l’objectiu de prevenir, controlar i vigilar, qualsevol dia de la setmana i en el conjunt de la xarxa viària interurbana de Catalunya, totes aquelles conductes que comprometen la seguretat viària”, sobretot la dels col·lectius vulnerables, com són els motoristes. “De fet, el factor humà intervé en gairebé el 90% de l’accidentalitat en el trànsit, de manera que s’incideix en aquest tipus d’infraccions que repercuteixen en aquest factor, ja siguin les distraccions, l’ús de telefonia mòbil, avançaments irregulars com poden ser en línies contínues o per la dreta, la circulació pel voral, la manca de distàncies de seguretat i la manca de sistemes de seguretat passiva”.
“La recomanació no deixa de ser la del sentit comú: que tothom condueixi sota la normativa del trànsit, de manera que no només perquè no hi hagi una patrulla uniformada haguem d’actuar diferent. Així incidirem directament en la reducció de l’accidentalitat”–va afegir la caporala.
Des del 2010 moren cada any de mitjana a les carreteres catalanes 45 motoristes. La incorporació d’aquestes motocicletes espiell a les operatives policials viàries és una mesura dissuasivaque pretén millorar les condicions de seguretat en la mobilitat dels motoristes, augmentar la seguretat a les carreteres, pacificar el trànsit i intensificar els controls i la vigilància viària per reduir la sinistralitat mortal i greu.
Els vuit primers mesos d’activitat
- Durant els vuit primers mesos d’activitat, des de mitjans de juliol, s’han fet un total de 214 controls amb les dues motos espiell disponibles fins ara i amb 20 agents equipats.
- S’han tramitat 1.094 denúncies. D’aquestes, 143 a motoristes i 917 a conductors d’altres tipus de vehicles.
- Quant al tipus de denúncies: per ús de telefonia mòbil, 486; per avançaments irregulars, 196; per un mal ús o bé no portar el casc i el cinturó, 99; per la documentació del vehicle, 41; en relació amb el permís de conduir, 26; per la ITV, 88, i per altres motius, 158.
- Les motocicletes espiell han actuat en tot tipus de via, tant de la xarxa principal com de la secundària. Les vies principals per on han patrullat són l’AP-7, A-7, C-31, B-30, C-58, A-2, N-II, N-260, N-145, C-12, C-35, C-16 i C-63. S’han prioritzat les carreteres que acumulen més accidentalitat mortal i greu.
- Depenent de les necessitats de les diferents àrees regionals d’actuació, les dues motocicletes espiell han patrullat alhora, però una en cada sentit de la marxa, en un radi de 20 quilòmetres al voltant d’un punt de control estàtic, a l’inici o al final d’aquest tram. En altres ocasions, i tenint en compte també el context del territori, només ha estat necessària l’actuació d’una de les motocicletes.
Des de Trànsit continuem fent una crida a la prudència per contenir la sinistralitat d’aquest col·lectiu de dues rodes i, sobretot, demanem més percepció del risc i consciència de la pròpia fragilitat als motoristes, així com respecte i prudència envers els motoristes a la resta de conductors.