Quina efectivitat tenen els plans locals de seguretat viària (PLSV)? Quan s’han complert deu anys de la seva aplicació, s’ha comprovat que en els municipis que disposen d’aquest instrument, les víctimes mortals per sinistres viaris han disminuït un 16% de mitjana. Per contra, en aquells indrets que no tenen PLSV, la sinistralitat s’ha incrementat. Aquestes conclusions s’han presentat a la jornada tècnica 10 Anys dels PLSV a Catalunya que ha organitzat el Servei Català de Trànsit (SCT). En la trobada s’ha fet balanç dels resultats assolits després d’una dècada del desplegament d’aquesta eina que té com a objectiu reduir els accidents de trànsit als pobles i ciutats i, en definitiva, millorar la seguretat viària global de Catalunya.
Estratègies a mida per a cada municipi
La sinistralitat viària urbana té uns trets diferents de la interurbana i s’ha d’afrontar amb estratègies concretes i de proximitat. A més, cada municipi té unes característiques particulars de mobilitat i unes problemàtiques viàries específiques que s’han de resoldre amb mesures individualitzades. D’aquesta premissa parteixen els PLSV: primer es fa una diagnosi de les peculiaritats de l’accidentalitat de cada localitat per poder elaborar un pla d’actuacions a mida en col·laboració amb els ajuntaments i autoritats locals. En aquest sentit, la directora de l’SCT, Eugenia Doménech, que ha subratllat els bons resultats dels PLSV, ha insistit que “cal continuar treballant de manera conjunta per a una mobilitat segura, saludable i sostenible, i plantejar-nos els nous reptes de futur a l’àmbit urbà”.
Lleida va ser pionera a Catalunya l’any 2006 en disposar d’un PLSV i deu anys més tard, aquesta eina s’ha estès a 229 municipis que acullen el 88,59% de la població catalana. Enguany, l’SCT preveu que 16 ajuntaments catalans es dotin d’aquests plans per millorar la seguretat viària del seu àmbit.
El 2016, el 33,76% del total de les víctimes mortals de trànsit a Catalunya van ser en zona urbana. En concret, van morir 78 persones en sinistres dins els municipis, una dada que representa una disminució del 8,24% respecte al 2015 i del 16,13% en relació amb el 2010.
Enllaç:
Manual-guia dels Plans locals de seguretat viària