Pacte per a millorar la qualitat de l’aire

Segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut), l’any 2012 prop de mig milió d’europeus van morir prematurament per respirar aire contaminat, una dada que fa palès de quina manera afecten els factors mediambientals la salut de les persones. Barcelona i la seva àrea metropolitana no són una excepció als efectes que la contaminació atmosfèrica té sobre la qualitat de vida de la ciutadania. Per aquest motiu, la Generalitat ha pres la iniciativa i, junt amb l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Diputació de Barcelona i altres ens locals de l’entorn metropolità, han passat a l’acció i han acordat actuacions concretes per millorar l’actual situació. Entre altres, han decidit reduir els contaminants derivats del trànsit, ja que la circulació dels vehicles és un dels principals factors de la contaminació a les ciutats.

Retencions

Els objectius:

Rebaixar un 30% les emissions associades al trànsit en un termini de 15 anys per poder complir amb els nivells que recomana l’OMS. Com a mínim en els propers cinc anys, les emissions s’hauran de reduir un 5%.

Restriccions i calendari fixats:

  • A partir de l’1 de gener del 2019 es restringirà la circulació de furgonetes matriculades abans de l’1 d’octubre del 1994 i de turismes d’abans de l’1 de gener del 1997, tots els dies feiners.
  • Abans, a partir de l’1 de desembre d’aquest 2017, en episodis ambientals de contaminació atmosfèrica es restringirà el trànsit als turismes de més de 20 anys i a les furgonetes de més de 23.
  • En l’horitzó del 2020, la prohibició s’ampliarà als vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT a Barcelona i a les seves rondes.

On s’aplicarà l’acord:

L’acord afectarà l’Àmbit-40, que són els municipis declarats “zones de protecció especial de l’àmbit atmosfèric” i que inclouen ciutats com Barcelona, Badalona, Sabadell o l’Hospitalet de Llobregat. En total, les mesures tindran efectes directament en 4,3 milions de persones de quatre comarques de l’Àmbit-40 (Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Vallès Oriental). Els diferents ajuntaments podran establir altres restriccions a l’interior del seu municipi, definint àrees de més protecció.

La directora del Servei Català de Trànsit, Eugenia Doménech, s’ha referit a aquest pacte institucional com “un pas molt important”. Segons Doménech,“treballem per assolir una mobilitat sostenible, segura i saludable i aquest acord va en aquesta direcció, de millorar la qualitat de vida dels ciutadans”. La directora de l’SCT també destaca que “les polítiques de seguretat viària han comptat sempre amb el consens de tots i també en aquest tema és important treballar plegats per aconseguir resultats i consolidar el canvi estructural que cal”. L’SCT, com a responsable de la gestió del trànsit, aplicarà les restriccions acordades, coordinarà les mesures necessàries per a la seva efectivitat i realitzarà el control del compliment de les restriccions a les carreteres.

Les restriccions previstes aniran acompanyades de mesures per reforçar el transport públic i d’incentius per renovar els vehicles vells, entre d’altres. La Generalitat també s’ha compromès a facilitar la flexibilitat horària del seu personal durant els episodis ambientals en hora punta.

ENLLAÇ NOTA DE PREMSA:

Nota de premsa del Departament de Territori i Sostenibilitat

 

Comentari / Comentario

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s