Saltar-se un estop . Travessar una línia contínua. Fer un gir prohibit. La infracció d’una norma de circulació o d’un senyal va més enllà d’un incompliment de la normativa de trànsit. Sovint, comporta un sinistre amb víctimes. A vegades aquestes víctimes són lleus, però també n’hi ha de greus i de mortals.
És sabut que el primer factor concurrent en els accidents de trànsit amb víctimes són les distraccions (un 23% dels accidents), amb el mòbil al capdavant. Però, molt a prop de les distraccions, el segon factor més habitual és la infracció d’una norma de circulació, entesa com una infracció que té una incidència directa en el sinistre (un 22% dels accidents), per davant d’altres factors com l’errada del conductor, l’excés de velocitat o l’alcohol. Cal tenir en compte que en un mateix accident poden concórrer diversos factors, com per exemple l’excés de velocitat i l’errada del conductor.
En els darrers anys, les distraccions s’han mantingut com a principal factor concurrent. No obstant, si viatgem uns quants anys enrere, quan el mòbil no estava tan consolidat com a element de distracció al volant, la infracció d’una norma de circulació era el principal factor. Això indica un predomini sostingut en el temps d’un cert comportament generalitzat al volant que ignora o desobeeix la normativa de circulació. Amb les darreres modificacions del Codi penal, però, fer un avançament amb línia contínua o no respectar un senyal d’estop, per exemple, si suposa la causa del sinistre i aquest ha provocat lesions o la mort d’alguna persona, pot comportar una responsabilitat penal per al conductor. De fet, en el 42% dels accidents amb morts i ferits greus del 2022 es va imputar el conductor per un delicte de lesions o d’homicidi per imprudència greu, segons dades dels Mossos d’Esquadra.
Les infraccions més habituals
“Sovint, ens trobem en les col·lisions per encalç que la infracció de la normativa ha estat no mantenir la distància de seguretat; en les envestides, no respectar el senyal d’estop, de cediu el pas o de gir prohibit són infraccions recurrents; quan parlem de col·lisions frontals, a banda de les distraccions, la causa principal acostuma a ser un avançament en lloc prohibit o amb línia contínua”, detalla el sergent Rafa Aguilar, cap de l’Àrea d’Investigació d’Accidents dels Mossos d’Esquadra.
La recepta més efectiva per evitar aquestes col·lisions és la simple observació i respecte de les normes i senyals de circulació. “Conduir per les vies on és d’aplicació la normativa de trànsit constitueix una gran responsabilitat. Cal posar sempre màxima atenció a la conducció i a la senyalització de la via”, remarca el sergent Aguilar. “Quan s’adquireix una certa experiència en la conducció, es tendeix a abaixar la guàrdia i el cert és que una sola distracció, un excés de confiança, no respectar un senyal, pot tenir conseqüències tràgiques tant per al mateix conductor com per a la resta d’usuaris, més encara si es tracta d’usuaris vulnerables”, afegeix.
És primordial, per tant, deixar de normalitzar la infracció d’una norma de circulació com una cosa quotidiana o, fins i tot, “inevitable”. Darrere d’aquesta infracció, hi pot haver un sinistre amb víctimes i, en funció de les lesions i del tipus d’imprudència, la infracció pot acabar en delicte.