Consells bàsics sobre cadiretes

Els sistemes de retenció infantil protegeixen els més petits, però errors en la instal·lació o un mal ús poden fer que no siguin eficaços

Tots sabem que, per molt curt que sigui el trajecte, els infants amb una alçada igual o inferior a 135 cm han de viatjar, sempre i de manera obligatòria, amb el sistema de retenció infantil (SRI) homologat que els pertoqui, és a dir, la cadireta, per tal que els sistemes de seguretat passiva que incorpora el cotxe els protegeixin en cas de frenada o xoc.

Però quina és la millor cadireta per als nostres fills? Segons Josep Maria Vallès, assessor de Nacions Unides en seguretat viària infantil i director econòmic d’AESVi (Aliança Espanyola per a la Seguretat Viària Infantil),  “la cadireta perfecta no existeix. Al mercat existeixen diferents models perquè no hi ha dos nens iguals, dos cotxes iguals, ni dues famílies iguals o dos estils de vida iguals”. Per això, el primer consell és deixar-se assessorar per un expert en una botiga especialitzada sobre quin és el model més convenient. “De la mateixa manera, també ens ajudaran a instal·lar la cadireta de manera correcta, i és que una cadireta mal instal·lada no protegirà el nen en cas d’accident”, afegeix.

Tanmateix, en la darrera campanya de controls preventius d’ús de sistemes de seguretat passiva coordinada pel Servei Català de Trànsit, en tan sols una setmana es van posar 92 denúncies per no portar els sistemes de retenció infantil o fer-ne un ús incorrecte.

“9 de cada 10 cadiretes de segona mà no complirien amb la seva funció en cas d’accident”

Evitar cadiretes de segona mà

A més, segons un estudi del projecte BaseLine de la Unió Europea, l’Estat espanyol és el pitjor país quant a instal·lació de cadiretes: només un 46% dels pares portava correctament instal·lat el sistema de retenció infantil, és a dir, més de la meitat posa en risc la seguretat dels més petits quan viatja en cotxe.  En aquest sentit, Josep Maria Vallès apunta: “El primer i principal motiu és l’ús de cadiretes de segona mà. Quan la gent compra una cadireta usada és molt estrany que es rebin les instruccions i cadascú la instal·la com li sembla. En segon lloc, a mesura que passa el temps, ens relaxem a l’hora d’instal·lar aquests dispositius, anem perdent interès i ho fem cada vegada pitjor.”

Pel que fa a l’ús de cadiretes de segona mà, l’expert en seguretat viària infantil es mostra taxatiu: “Mai les hauríem de fer servir ja que, segons un estudi realitzat per AESVi, 9 de cada 10 cadiretes de segona mà no complirien amb la seva funció en cas d’accident.

Fer-ne ús fins als 150 cm

Vallès també assenyala la conveniència de continuar fent servir sistemes de retenció infantil més enllà de l’estatura obligatòria (135 cm), així com no treure el respatller de la cadira i deixar només el seient quan l’infant creix. “Sembla que sigui un premi per al nen el fet de treure-li la cadireta i no li estem fent cap favor. És molt important utilitzar cadireta fins al metre cinquanta i que sobretot tingui un bon respatller. Per què 1,5 metres? Perquè el cinturó del cotxe està pensat per a una persona d’almenys aquesta alçada: amb algú més baixet li anirà al coll i no a l’espatlla, de manera que si tenim una frenada o un xoc hi poden haver lesions molt greus a la zona del coll. A més, el respatller ens garanteix que el cap quedi protegit en els xocs laterals, ja que evita que el nen piqui contra la porta del cotxe.”

Més enllà dels errors en la instal·lació dels SRI, l’expert apunta que també se’n cometen massa sovint en la manera com subjectem l’infant a la cadireta, la qual cosa també pot comportar riscos. Per exemple, en el cas de les cadiretes amb arnesos és important el que anomena la “prova del pessic”. “Si puc pessigar l’arnès, és que està fluix. Haig de continuar tibant fins que no ho pugui fer, i tranquils, que al nen no li passarà res”, explica. Amb cadires amb cinturó, afegeix, un dels principals errors és passar-lo de manera que no subjecti la pelvis del nen situant el cinturó diagonal per sobre els braços de la cadireta.

En cas d’accident

Per acabar, però no menys important, cal saber que, en cas de patir un sinistre viari, no s’ha de treure l’infant de la cadireta, tret que hi hagi un perill imminent. “La cadireta actua com el casc en el motorista, de manera que si hi ha una lesió ens protegirà que s’agreugi per una mala manipulació”, conclou l’assessor de Nacions Unides.

La normativa sobre SRI

Al novembre es compleixen 20 anys de l’obligatorietat de l’ús dels sistemes de retenció infantil per a menors amb una alçada igual o inferior als 135 centímetres (fins llavors només eren obligatoris per a nens d’entre 3 i 12 anys), un avenç normatiu fonamental en la seguretat viària infantil. Amb el temps, els dispositius han evolucionat molt, sobretot amb la normativa R129, també coneguda com a i-Size, que fa que les cadires siguin molt més segures.

Aquesta regulació introdueix millores respecte a l’anterior normativa, la R44. Entre d’altres, els nous sistemes disposen de protecció certificada en impactes laterals, obliguen a mantenir els nens més temps a contramarxa, la seva instal·lació és més segura i més fàcilment compatible i s’adapten molt millor a l’infant. A més, desapareix la categorització per pes i la limitació als 36 kg de l’anterior normativa i ara els sistemes de retenció es classifiquen segons l’alçada de l’infant, de manera que cada fabricant pot establir quina és la mínima i la màxima per a cadascun dels models que fa. En aquest sentit, cal parar atenció a l’hora d’adquirir la cadireta per tal d’estar sempre dins el rang d’ús que té associat i que l’infant vagi ben protegit.


L’1 de setembre de 2024 es farà un pas més en la consolidació d’aquest estàndard, ja que quedarà prohibida la venda de cadiretes homologades amb la normativa R44 (atenció, la venda entre particulars de cadiretes noves o usades tampoc estarà permesa), si bé es continuarà podent fer servir aquelles cadiretes adquirides amb anterioritat. Això sí, com apunta l’estudi d’AESVi sobre els efectes de l’envelliment i ús dels SRI, cal tenir en compte que aquests dispositius perden efectivitat amb el pas del temps i un cop passada la seva vida útil, deixen de protegir l’infant en cas d’accident.

Deixa un comentari