Aturats a la carretera: per què?

Els conductors que es mouen per Barcelona triguen 31 minuts extres en el temps dels seus trajectes diaris a causa dels embussos. Així ho constata un estudi publicat aquest mes per la companyia de navegadors TomTom.

foto principal retencions.jpg

Però, per què trobem cues? Cada dia entren i surten de la capital catalana prop d’un milió de vehicles. En condicions normals, és a dir, sense cap element que pugui influir en la circulació, es considera que les retencions es produeixen per un problema d’equilibri entre la capacitat de la via i el volum de vehicles que hi circulen. Això vol dir que si la demanda de la mobilitat supera l’oferta de la infraestructura, l’embús està assegurat. I això és el que passa cada dia als accessos de Barcelona en hores punta, entre les 7 i les 9 del matí, i entre les 6 i les 8 de la tarda.

L’indicador factor de retenció permet quantificar el conjunt d’afectacions que es produeixen tenint en compte la longitud de la retenció (en quilòmetres) i el temps que aquesta està activa (en hores). Així, a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, l’any 2016, el factor de retenció en dies feiners va ser de 57.278, un valor que se situa entorn del que trobàvem l’any 2008. Es constata d’aquesta manera un increment de la mobilitat originat per la recuperació econòmica. En aquest sentit cal tenir en compte que l’any 2012, en plena crisi econòmica, el factor de retenció als accessos a la ciutat de dilluns a divendres era de 28.019, la meitat del que tenim ara.

Però, a banda de la intensitat de vehicles que circulen per la via, en la formació de retencions també hi poden incidir altres factors, que alteren de forma parcial o total l’ús de la infraestructura viària, com els accidents, les avaries o les obres, entre d’altres. Així, l’any passat a l’Àrea Metropolitana de Barcelona es van produir prop de 2.300 incidències per causes diferents de la circulació que van originar cues o agreujar les existents.

Precisament unes obres, combinades amb una operació retorn de vacances en ple mes d’agost, van ser la causa del que es considera l’embús més gran registrat fins avui. Va tenir lloc l’any 2010 a la Xina, a l’autopista que uneix el Tibet i Pequín, on es va formar una cua que va superar els 100 quilòmetres i els problemes viaris van durar quinze dies.

Tot i que les retencions són inevitables en determinats moments, també és veritat que hi ha actuacions que ajuden a minimitzar-les, com l’establiment de mesures especials de trànsit, la gestió mitjançant la velocitat variable o els carrils per a vehicles d’alta ocupació, entre d’altres. També amb una utilització més gran del transport públic, compartint cotxe en els desplaçaments d’anada i tornada a la feina o aplicant la flexibilitat horària podem ajudar a reduir les retencions i a gaudir d’una mobilitat més segura, sostenible i saludable. En tot cas és important que el conductor s’informi abans d’iniciar el viatge de l’estat del trànsit i que també ho faci durant el trajecte, especialment a través de la ràdio.

Comentari / Comentario

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s