Apuntant a la velocitat

Els Mossos d’Esquadra utilitzen uns radars mòbils anomenats pistola per fer controls selectius a camions, furgonetes i autocars

C-17 a la Garriga. 10 del matí. Un caporal radarista dels Mossos d’Esquadra apunta i dispara amb un cinemòmetre làser pistola a camions. El límit de velocitat genèric de la via és de 90 km/h, però els vehicles pesants no poden superar els 80 km/h per normativa. 329 camions controlats. 289 circulaven a més velocitat de la permesa. 22 camioners sancionats.

Foto principal
En campanyes de velocitat o de transport, la Policia de la Generalitat treu a la carretera els radars pistola (tècnicament, DigiCam-pro) per controlar els excessos de velocitat de determinats tipus de vehicles que han de circular per llei a límits inferiors, principalment furgonetes, autocars i camions. Com explica el sotsinspector de la Divisió de Trànsit, Carles Gómez: “Els radars pistola ens permeten fer controls selectius de vehicles i, a més, els podem ubicar en punts que els altres radars no permeten, com són els revolts”.

Els Mossos d’Esquadra disposen de nou radars pistola repartits per totes les regions policials. Les vies amb més afluència de transportistes i conductors professionals són les més controlades per aquests tipus de cinemòmetres selectius. Així doncs, se solen ubicar amb els trípodes a la C-17 i C-59 a Barcelona, a l’A-7 a Tarragona, a la C-12 a les Terres de l’Ebre i a l’A-2 al seu pas per Lleida i Barcelona.

A més del punt de control del radar pistola, a la mateixa carretera, més endavant, s’ubiquen diverses patrulles dinàmiques de motoristes dels Mossos que intercepten els vehicles detectats corrent més del compte i els redirigeixen cap a un lloc segur (un polígon industrial, en aquest cas) per fer-los la notificació. “Quan has detectat anomalies més enllà de la velocitat, realitzes una inspecció del tacògraf a través d’una clau de descàrrega”, assenyala el caporal Francesc Xavier Fonollar. Un excés de velocitat pot ser la porta d’entrada a altres irregularitats dels conductors professionals, com la manca d’hores de descans setmanal o la manipulació del sistema.

Foto 1_camions#Dades: en el 38,2% des accidents mortals de trànsit registrats enguany a les carreteres catalanes hi ha hagut implicats camions o furgonetes, és a dir, en 57 dels 149 sinistres amb morts d’aquest 2019 (fins al 27 novembre) hi han estat involucrats aquests tipus de vehicles.

Foto-2_radar-barrera.jpg

#Sabiesque els Mossos d’Esquadra també utilitzen un tipus de radars mòbils que s’anomenen barrera i que són indetectables? Aquest tipus de cinemòmetre està compost de dos làsers i s’ubica enfocant la carretera fent una ‘barrera’. El radar detecta els excessos de velocitat a tots els carrils quan els vehicles creuen els dos rajos que projecta el radar.

Foto 3_detector de radars

#Compte amb l’ús de detectors de radars. Els Mossos d’Esquadra tenen a la seva flota detectors de detectors. Conduir fent ús de mecanismes de detecció de radars és una infracció greu que suposa una sanció de 200 euros i la detracció de 3 punts. I conduir un vehicle que tingui instal·lats inhibidors és una infracció molt greu que suposa 6.000 euros de multa i la retirada de 6 punts del carnet.

Deixa un comentari