Revolts més segurs

La carretera BV-2115 al seu pas per Castellet i la Gornal ha estat l’escenari triat pel Servei Català de Trànsit (SCT) per donar el tret de sortida a un projecte de senyalització de revolts potencialment perillosos per als motoristes. L’objectiu principal del projecte, que s’ha dut a terme de manera conjunta amb la Direcció General d’Infraestructures del Departament de Territori i Sostenibilitat, és reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu.

La prova pilot consisteix a detectar i marcar sobre l’asfalt amb pintura quina seria la millor trajectòria de traçada per als motoristes, a més de reforçar l’avís sobre la complexitat del revolt amb senyals verticals. La carretera triada per iniciar aquest projecte és la BV-2115, una via que envolta el pantà de Foix, a l’Alt Penedès, en la qual s’ha actuat en un total de 22 revolts, en un tram de 3,7 km. Alhora, també s’han posat faldons de protecció per a motoristes a les barreres de seguretat. La BV-2115es caracteritza per una sèrie de revolts que s’ajusten a la casuística que ha derivat en els principals accidents greus que pateixen els motoristes, sobretot sortides de via. Es tracta de revolts de curvatura mitjana queels motoristes tracen a més velocitat de la que són capaços de manejar d’acord amb les capacitats que tenen com a conductors. La mala traçada, amb un excés de velocitat o per falta de perícia, és doncs el principal factor concurrent en aquests accidents.

La finalitat última del projecte és, per tant, la reducció de la sinistralitat, una fita que compta amb experiències positives a països europeus com Àustria o Luxemburg. A més, l’SCT farà un seguiment individualitzat de cada accident en aquesta via i, si els resultats de la prova pilot pionera són positius, el projecte es podria estendre a altres carreteres freqüentades per motoristes.

L’octubre del 2019, el Servei Català de Trànsit va engegar les proves de traçat dels revolts de la BV-2115. Per portar-ho a terme, es va fer una sessió pràctica sobre el terreny amb equips de  monitors de formació viària i agents de trànsit dels Mossos d’Esquadra. Els recorreguts van ser enregistrats des de l’helicòpter de l’SCT i sobre les motos, equipades amb càmeres 360º, per a la posterior anàlisi i tria dels revolts més adequats. Ara, un cop incorporada la senyalització a l’asfalt i la senyalització vertical, els motoristes ja disposen d’aquesta eina d’ajuda a l’hora de traçar la trajectòria de les corbes.

Convé recordar que aquest any han mort a les carreteres catalanes 20 motoristes, 174 han resultat ferits greus i 1.087 han estat ferits lleus (dades fins al 16 d’octubre). Amb iniciatives que millorin la seguretat viària, com aquest projecte, i una conducció prudent i segura per part dels motoristes, la reducció d’aquestes xifres de sinistralitat és possible i necessària.

Leave a Reply