Els pneumàtics es basen en un dels invents que se situarien en el rànquing dels més transcendentals per al progrés de la humanitat i que han estat clau per a la mobilitat i el transport. Al llarg de la història, aquest icònic objecte circular ha permès a les civilitzacions desplaçar-se per terra, arribar a indrets allunyats i transportar materials pesants a llargues distàncies i amb un esforç menor. La seva evolució tecnològica, sobretot des de mitjans del segle XX, ha fet que actualment siguin una de les peces vitals dels vehicles i que, per tant, si no disposen de les condicions adequades, puguin suposar greus riscos a la carretera. Centrem aquest apunt en els pneumàtics i en les claus principals per garantir una conducció segura.
Què s’ha de tenir en compte per garantir el bon estat dels pneumàtics?
1. La pressió d’inflament: s’ha de comprovar periòdicament que els quatre pneumàtics tenen la pressió correcta, respectant les especificacions indicades pel fabricant del vehicle. La revisió d’aquest factor s’ha de fer sempre en fred, ja que quan el pneumàtic s’escalfa, la pressió augmenta. I, sobretot, cal verificar-la abans d’emprendre un viatge llarg.
2. El desgast i l’aspecte: cal revisar el desgast de la banda de rodolament i fixar-se en la profunditat dels solcs del dibuix dels pneumàtics de manera regular per controlar el desgast que han patit i assegurar que garanteixen l’adherència òptima. Així mateix, és important observar si tenen algun desperfecte, com bonys, esquerdes o algun element incrustat, que pugui acabar en una punxada inesperada.
3. El comportament del vehicle: es pot detectar que els pneumàtics presenten algun problema si el vehicle fa molt soroll, no frena correctament o se’n va cap a un costat, l’adherència o la tracció no són les idònies o el volant vibra.



FAQS. 5 preguntes freqüents
El cap de l’Àrea Regional de Trànsit (ART) de la Catalunya Central, l’inspector Francesc Parra, aclareix alguns dubtes sobre els pneumàtics que cal tenir en compte per prevenir accidents.
1. Com podem saber si ja s’han gastat i s’han de substituir?
–Per saber si un pneumàtic està gastat i s’ha de substituir s’ha de mesurar la profunditat als solcs principals de la banda de rodolament. Aquesta profunditat, legalment, ha de ser com a mínim d’1,6 mm. S’entén com a solc principal el més ample situat a la zona central de la banda, que cobreixen prop de tres quartes parts de l’amplada d’aquesta peça. Els pneumàtics tenen uns indicadors que ens serveixen per comprovar el desgast. Tot i això, s’han de renovar si presenten defectes o la goma no es troba en bon estat, encara que la profunditat dels solcs no hagi arribat al mínim legal permès.
2. Cada quant temps s’han de canviar?
–La revisió ha de ser regular i ha d’estar íntimament lligada a l’ús i a les condicions a les quals estan sotmesos els pneumàtics. No hi ha cap reglamentació que indiqui quina és la caducitat basada exclusivament en l’antiguitat; més aviat ha d’estar relacionada amb l’estat del pneumàtic i amb l’ús que se li ha donat.
Existeixen recomanacions d’organismes internacionals, com per exemple l’ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation), responsable d’atorgar tots els requisits que han de complir els pneumàtics fabricats i comercialitzats a la Unió Europea, a la qual s’adhereixen la gran majoria de fabricants. Recomana que després de cinc anys d’utilització d’un pneumàtic (segons la data de muntatge, no la de fabricació), sigui examinat per un professional qualificat, almenys un cop l’any. També indica que, per precaució, al cap de deu anys des de la data de fabricació (DOT que consta al pneumàtic) es substitueixin per uns de nous (inclòs el de recanvi), encara que el nivell de desgast no hagi arribat al límit mínim legal permès d’1,6 mm o als 3 mm recomanats.

3. Com pot influir una pressió incorrecta?
–Mantenir una pressió correcta és fonamental per al seu funcionament. A l’interior de la porta del conductor sol haver-hi un adhesiu on s’especifica la pressió recomanada per a cada pneumàtic segons les condicions de càrrega del vehicle. Els pneumàtics amb baixa pressió d’inflament se sobreescalfen, fan que el vehicle tingui un comportament inestable, sobretot en els revolts, tenen més fricció i, per tant, més consum. A més, es deformen abans i es desgasten irregularment, en especial per la part dels extrems de la banda de rodolament, i presenten més risc de desllandar i punxar.
Si tenen més pressió del compte, es desgasten més de la part central. Aquest excés de pressió fa que els pneumàtics redueixin l’absorció dels impactes, perdin comoditat i tinguin més rebots, que faran treballar més els amortidors.
4. Has punxat. Com has d’actuar?
–En cas de patir una punxada ho notarem en major o menor mesura, depenent de si el pneumàtic experimenta una pèrdua sobtada d’aire o, per contra, el perd a poc a poc. En tot cas, el conductor del vehicle notarà que alguna cosa no funciona bé, com la direcció o l’estabilitat. És en aquest moment, quan el conductor noti que el vehicle no es comporta com ho fa habitualment, que ha de reduir la velocitat de forma progressiva, sortir de la circulació i buscar una zona segura per immobilitzar-lo. Cal tenir en compte que els pneumàtics desgastats augmenten la possibilitat de patir una punxada.
5. Quins són els principals riscos de no dur-los en condicions adequades?
–Tot i que moltes vegades no en som plenament conscients, els pneumàtics són l’única part del nostre vehicle que està en contacte amb la superfície per la qual es mou. Són quatre punts, amb una superfície de contacte no més gran que la pantalla d’un telèfon intel·ligent, que connecten el vehicle amb el terra. Hem de pensar que les prestacions d’un vehicle, els sistemes més avançats de seguretat o les innovacions tecnològiques d’última generació no seran plenament efectius si el vehicle no disposa d’uns pneumàtics adequats, estan en mal estat o no es fan servir en les condicions marcades pel fabricant.
No t’oblidis que tenir cura de l’estat dels pneumàtics i del seu funcionament adequat és clau per a la teva seguretat. Fer-ne un ús correcte i un bon manteniment et pot evitar ensurts i accidents en els desplaçaments.